Sinoć, poslednje festivalsko veče, Novosađani su digli na noge nišlijsko Narodno pozorište, nastupivši sa predstavom „Ko je ubio Dženis Džoplin?“
Da je predstava „Ko je ubio Dženis Džoplin?“ pun pogodak drugog „Teatra na raskršću“ u niškom Narodnom pozorištu, potvrdila je pozorišna publika, koju su mladi i nadasve talentovani glumci, „digli na noge“. A da ne spominjem aplauz, kojim su nakon predstave, više puta vraćani na scenu i onim zadivljujućim „bravo.“
Srpsko Narodno pozorište i omladinska prestonica Evrope – Novi Sad – Opens, podsetila nas je na vreme u kojem je ženama bilo zabranjeno da nose pantalone i u kojem je bilo nedopustivo da se bave rokenrolom!
Zahvaljujući tekstu Tijane Grumić, kroz predstavu je oslikan život rok i bluz pevačice Dženis Džoplin, simbolu buntovne žene, koja je želela život bez okova i stega tadašnjeg društva, okoline i roditelja. Želela je da živi život punim plućima, rušila tabue i na vrhuncu slave se „predozirala“.
Sve ono što danas znamo o njoj, a što nije njena duboko potresna i dirljiva muzika, jeste ono što čujemo od ljudi koji misle da su je poznavali kroz razne intervjue, knjige i filmove. Ovaj komad je napisan za pozorište, jer je to jedini medij u kojem možemo da damo glas upravo samoj Dženis da konačno ispriča svoju priču. Nije važno da li je ta priča istinita, zasnovana na činjenicama ili hronološki dosledna, važno je da je ta priča konačno njena, izričita je Grumić.
Nakon predstave, na okruglom stolu, o radu na predstavi, mlada rediteljka Sonja Petrović je istakla da joj je Dženis Džoplin bila uzor i inspiracija u tinejdžerskom periodu života.
Evidentno je njeno dvojstvo, njena dva lika i njene dve priče. Jedna priča o nesigurnoj, nežnoj, neprihvaćenoj i nezaštićenoj devojčici i ona druga o hrabroj, agresivnoj začetnici novog spiska kriterijuma za žene. Jedna, zbog koje je živela i ona druga, zbog koje je umrla. Jedna koja je išla ka svom kraju da bi druga počela. Tek kasnije nailazim na podatak da je Dženis dobila ime po Bogu Janusu. U pitanju je rimski bog kraja i početka. On je obično prikazivan sa dva lica, jedno gleda u početak, a drugo u svoj kraj.
Rediteljka je istakla da je ova predstava omaž muzici kakva više ne postoji. Muzici koja nema formulu za uspeh, nego emociju za deljenje. Muzici koja nije matematika, nego organska potreba. Želi da ova predstava inspiriše i osnaži mnoge da budu ono što jesu, a ne ono što se od njih očekuje ili im se kao obavezno nameće.
Inače, Dženis Džoplin nikada nije imala taj mercedes koji je bio stvar prestiža. Vozila je porše. Međutim, pre par godina njen porše prodat je na aukciji za rekordnih 1.76 miliona dolara. Ispostavlja se da je postavila nove standarde vrednosti.
Uloge su poverene: Bojani Milanović, Sonji Isailović, Stefanu Vukiću, Dimitriju Aranđeloviću, Vukašinu Ranđeloviću, Petru Banjcu, Filipu Grubaču i Igoru Sakaču.
Večeras će, nakon proglašenja pobednika ovogodišnjeg „Teatra na raskršću, “ u čast nagrađenih biti odigrana predstava Život se sa mnom mnogo poigrao, Udruženja građana “Novi tvrđava teatar” u saradnji sa Novosadskim pozorištem “Újvidéki Színház” – Novi Sad, Srbija. Nadamo se da će nagrada otići u „prave ruke,“ i da ćemo se sledećeg festivala družiti bez covida i maski.
Nađa A. Keleris