Ljubitelji pozorišne umetnosti u Šapcu, bili su u prilici da u večernjim satima odgledaju, ovu nadasve mučnu predstavu u dva čina. Prvi čin je odigran u samom pozorištu, dok je nakon 45 minuta, odigran i drugi čin predstave, ali u Svečanoj sali Šabačke gimnazije.
„Carstvo nebesko“ jeste mučno. Devet glumaca u prvom delu predstave, gotovo da nemaju mizanscen. Sede na stolicama i govore. Na početku ste zbunjeni, shvatate da svako od njih pojedinačno priča neki svoj monolog. Jedan je sasvim ličan, savremen, obraća vam se imenom i prezimenom glumac koji sedi ispred vas. Drugi je deo iz srpske epske književnosti.
Nakon predstave, na Okruglom stolu, upitan kako je uopšte došlo do saradnje sa Lorencijem, Željko Hubač, direktor Drame Narodnog pozorišta je odgovorio:
Jernej je čovek koga je teško dobiti putem mejla i telefona. Otišao sam u Ljubljanu i pogledao njegovog „Kralja Ibija“. Nakon predstave smo se sreli i dogovorili da se bavi tumačenjem srpske epske poezije. Jernej pokušava da sve teme antičke prožme kroz intimnu prizmu glumca. Za njega je Teatar iznad politike i iznad života! Dva meseca intenzivnog rada plod je atipične produkcijske predstave Narodnog pozorišta i Bitef teatra.
Svaki glumac priča neku ličnu priču o tome kako se prvi put sreo s epskim pesmama, verom, priseća se detinjstva i to je jako šarmantno. Međutim, dok sedite u publici shvatate da nešto duboko nije u redu. Svaki prelaz na delove pesama o Kosovskom boju, Jugovićima, Milošu Obiliću, caru Lazaru, Kosovki devojki, carici Milici u vas, iz minuta u minut, unosi sve veći nemir. Počinjete da osećate kako tuga, snaga, nagoveštaj smrti i tragedija klize sa scene po vama.
I nespokojni ste, jer glumci svojom magijom čine da istorijska distanca ne čini manje tragičinim stradanje vašeg naroda. Onog naroda kome pripadate, a zaboravili ste, jer je davno sve to bilo 1389. godine.
Olga Odanović se prestavlja kao Majka Jugovića. Prisećajući se rada na predstavi kaže da Jernej radi istraživački.
Rekao nam je – Vi ste svi autori ovog projekta! Zadavao nam je domaće zadatke. Iz privatnog smo ulazili u lik, iz lika u privatno. Majka Jugović je majka svih majki, nema sećanja! Za 33. godine moje glume, nikada nisam tako radila! Nije lako igrati. Predstava je jako glumački zahtevna. Vi ne znate koliko toga imate u sebi da podelite sa publikom!? Veoma mi je sve to katarzično.
Nada Šargin nastupa kao Kosovka devojka, Bojan Žirović kao Car Lazar, Nataša Ninković kao Carica Milica, Branko Jerinić kao Vuk Branković, a igraju i Hana Selimović, Nikola Vujović, Milutin Milošević i Slaven Došlo.
Iz ugla ćerke Nataša Ninković ističe da je Jerneja zanimalo isključivo pričanje priče. Rekao je da nema tekst, da ima koncept! U pitanju je odnos našeg naroda koji nam lično predstavlja slavljenje, idolopoklonstvo…
Večeras je poslednje takmičarsko veče ovog festivala. Najavljena je predstava „Carstvo mraka“ od L. N. Tolstoja u režiji Igora Vuka Torbice. Nadamo se da će i ove godine, baš kao prethodnih, nagradama biti ovenčani najbolji. U to ime – srećno!
Nađa Andrejević Keleri